20150919_093108

Coöperatief tekenen

Op Twitter werd enthousiast gereageerd op mijn post over het coöperatief tekenen dat we in groep 8 hebben gedaan.

Ik heb het niet helemaal zelf verzonnen. Pinterest was weer eens een bron van inspiratie: https://www.pinterest.com/pin/322570392034230523/

Hoog tijd om er een blog aan te wijden. Hoe te maken en hoe in te zetten.

Het maken
Dat is een kwestie van zagen en boren. Niks moeilijks aan. Hieronder de tekeningen (gemaakt door manlief).
Wij hebben in eerste instantie een vierkant gemaakt maar bij de eerste keer proberen bleek dat je de punt van de stift dan nauwelijks kan zien. Toen heb ik er driehoeken uit gezaagd. Als je meteen het kruis maakt kan je zuiniger zagen.

Liesbeth_Wig Liesbeth_TekenKruis

 

 

 

 

Touw van de Action, aan elke punt een touw van 2 meter (de eindjes even afbranden en een knoopje erin, dat voorkomt wegglijden), dubbel door het oog halen en de uiteinden samen door de lus halen. Het wigje kan je het best van onderaf in het gleufje schuiven (zoals op de foto hieronder), dan zorgt het gewicht van het kruis ervoor dat de stift vast wordt gezet door de wig.

20150919_093108

 

 

 

 

 


Het gebruik

Om te beginnen de tip: knip vuilniszakken in stukken en leg die op de tafeltjes (zet vast met tape). Zo voorkom je dat de watervaste stift een doolhof achterlaat op de tafels. Plak het doolhof met tape op de tafel. De doolhoven kan je gewoon van internet halen, kies voor een makkelijke (level 1) een moeilijkere (level 2) en een heel lastige (level 3). Vooral bij level 3 kan er frustratie ontstaan en dat is weer mooi voor de nabespreking.
Maak groepjes van 4 kinderen. Als je, net zoals ik, zelden een groep leerlingen hebt die je kan delen in groepjes van 4, dan kan je ook groepjes maken van 3 en 5. Hoe meer kinderen des te lastiger is het samenwerken. Zorg ervoor dat elk groepje één tafeltje gebruikt en zorg voor genoeg ruimte voor elk groepje. Desnoods 1 of 2 groepjes op de gang laten werken.
Leg de opdracht uit, deel de spullen uit en laat ze vooral zelf aan de slag gaan. Je kan de opdracht geven dat ze er niet bij mogen praten, maar dat is heel lastig (en ook een beetje gemeen, weet ik uit eigen ervaring). Als je een doolhof saai vindt kan je ook een opdracht op het bord zetten (teken een huis met schoorsteen, een deur en een raam en een boom ernaast, o.i.d.).
Het gaat bij deze opdracht natuurlijk vooral om de nabespreking: wat ging goed, wat ging minder goed, wie nam de leiding, waar merkte je dat aan, wat is een goede leider, wat zie je aan een goede leider (stemvolume, gedrag). Als er ruzie ontstond hoe kwam dat dan, hoe kan je dat voorkomen? Hoe kan je ervoor zorgen dat ook het moeilijkste level getekend kan worden? Enz., enz.

Veel plezier ermee, tips en reacties lees ik natuurlijk graag!