Groepsvormende activiteiten

Ik stuur steeds weer met alle plezier mailtjes naar tweeps die vragen om voorbeelden van lessen of in dit geval, groepsvormende activiteiten. Geen probleem natuurlijk, maar waarom er niet eens een blog aan wijden? Dan kan iedereen er gebruik van maken.

Bij deze de verzameling die ik vorig jaar bij elkaar zette voor mijn collega’s van groep 8. Veel zullen er ook geschikt zijn voor de middenbouw, schat ik zo in. Ik verwijs naar het boek Energize! of Energize II. Daar staan trouwens nog veel meer leuke activiteiten in!
Dit is bedoeld voor een groep 8, maar kan voor elke midden-bovenbouw denk ik wel gebruikt worden.

Veel plezier met de start van het schooljaar!

Kennismaking:

  • Souvenirs uit koffer bespreken (alle kinderen hebben na de vakantie een souvenirtje meegenomen, die liggen op de kast. In een koffertje liggen 5 souvenirs van mij en 5 van mijn duo, ik begin elke dag van de eerste week met één souvenir van mij en daarna zijn er 4 kinderen aan de beurt om over hun souvenir iets te vertellen.
  • Namenbingo (Energize blz. 30), laatst kwam trouwens een leuke op twitter voorbij, over activiteiten in de vakantie.
  • Smartiespel, kan eventueel vaker gespeeld worden met andere vragen (ook vakinhoudelijk), tot de smarties op zijn.
  • Vreemde vogels (Energize blz. 23). Lijkt op “Het zilveren lucifersdoosje” van de app Onderwijs Tiptool
  • Samen het ik-boekje van Juf Sanne invullen.
  • Speed-meting (via Bianca Bezema) om elkaar (snel) beter te leren kennen. Opdracht: bedenk één ding over jezelf dat je kort aan de ander kan vertellen. Loop rond en op signaal van de leerkracht ga je (steeds met iemand anders) samen zitten en ieder vertelt zijn speciale eigenschap/kwaliteit/hobby/etc.

Groepsvorming/samenwerking:

  • Speurtocht door de klas, naar een idee van Ine van Vuuren (@ivvuuren)
  • Opdracht over de gebeurtenis (in de zomervakantie van vorig jaar) op een station waarbij een passagier tussen de trein en het perron terechtkwam en er niet meer uit kwam. Laat de link niet aan de kinderen zien maar wel de foto waarop te zien is hoe de man vastzit. Beschrijf de gebeurtenis en vraag om oplossingen van het probleem (laat de kinderen die in groepjes bedenken). Bespreek die oplossingen. Laat daarna het filmpje zien. Bespreek het na. De kracht van samenwerking. Eventueel afsluiten met de volgende filmpjes.
  • De knoop ontwarren in 4 teams van 6 of andere samenstellingen als er kinderen afwezig zijn. Als een groepje oneven is of een kind meer of minder heeft dan het andere groepje, kan je ook een kind 2 touwen geven. Dit kan je het best in de speelzaal doen! Touwen nodig (3 per groepje lijkt me ideaal), zou ook in de gymzaal kunnen, daar zijn al (spring)touwen.
  • Laat het filmpje For the birds zien en praat over buitensluiten, anders zijn, pesten e.d.
  • Doolhof lopen  (is een zeil voor nodig waarop met stift een rooster op getekend wordt) of deze: als groep een bepaalde route volgend, de leerkracht houdt de regie.
  • Coöperatief doolhof tekenen: op internet zijn genoeg doolhoven te vinden, van makkelijk tot moeilijk.
  • Opdracht over probleemoplossen (laat filmpje over Ormie the pig zien maar stop direct na de intro en vraag kinderen in groepjes na te denken over manieren om het probleem op te lossen. Bespreek die oplossingen. Laat daarna rest van het filmpje zien tot 2.46 min. (goed opletten, niet te lang laten doorlopen). Laat de kinderen in groepjes bespreken hoe het filmpje afloopt. Bespreek die scenario’s. Laat dan het slot zien, hilarisch).
  • Tangram in groepjes Kan ook het beste in de speelzaal gedaan worden in twee groepen.
  • Deze zijn allemaal leuk, de tandpasta activiteit ken ik als leerkrachtactiviteit, maar dit is eigenlijk veel leuker. Een paar goedkope tubes tandpasta (of van die kleine vakantietubes) en je bent klaar. Ga ik zeker nog een keer doen!

Spel:

  • Namenwoorden (van de app Onderwijs Tiptool)
  • Groepsjongleren (van de app Onderwijs Tiptool), kan in de klas maar ook in speelzaal, wel meerdere pittenzakjes oid nodig.
  • Vingertwister (voor tweetallen)
  • Het spel met de bal rond gooien in zo kort mogelijke tijd. Hoe werkt het? Alle kinderen staan, de bal wordt naar de eerste leerling gegooid en de tijd start. Vervolgens wordt de bal zo snel mogelijk naar alle kinderen gegooid. Als je de bal hebt gehad ga je zitten. Als iedereen zit stopt de tijd. Probeer die tijd bij een volgende keer te verbeteren. Oja, als de bal niet wordt gevangen moeten alle kinderen weer staan, lekker frustrerend!

 

Bookmark the permalink.

One Response to Groepsvormende activiteiten

  1. Sira says:

    Wat een fijne activiteiten en wat fijn om dingen zo bij elkaar te hebben staan. Ik ga komend schooljaar zeker een aantal dingen doen met mijn klas!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *