OzoBot en werkwoorden

Het begon met een OzoBot, gekocht in de meivakantie bij ICT-leskisten (vlotte levering trouwens) om uit te proberen en lekker mee te spelen. Het uiteindelijke resultaat is een zeer bruikbaar werkwoordenschema voor in de wisbordmapjes. En gelukkig ook nog een leuk speelveld om kinderen te laten spelen met de OzoBot en tegelijkertijd te laten oefenen met werkwoorden.

Om te beginnen maar eens die OzoBot: een schattig klein robotje op wieltjes die kleuren “leest”. Hij volgt een met stift getekende lijn op een wit vel papier en afhankelijk van de kleurcodes die hij tegenkomt voert hij bepaalde handelingen uit (rechtsaf, linksaf, omdraaien, versnellen, vertragen, coole moves, enz.). Daarnaast laat hij ook nog eens zien over welke kleur hij rijdt door zijn verlichting aan te passen. De OzBot werkt met de kleuren rood, groen, blauw en zwart, maar laat je hem over paars rijden dan geeft hij paars licht en rijdt ie over geel, dan kleurt hij geel. Er zijn verschillende sites waar lessen staan uitgewerkt om in de klas mee aan de slag te gaan. Niet zo geschikt voor een hele groep, tenzij je de beschikking hebt over een stuk of 10 OzoBots, maar dat is een prijzig grapje… Wel zag ik op de site van Erno Mijland een mooi voorbeeld van een wedstrijd waarbij de kinderen worden uitgedaagd de mogelijkheden van de OzoBot te verkennen. Die ga ik zeker nog eens in de klas doen. Eerst een opzet laten maken op het wisbordje, als het helemaal naar wens is in het echt laten tekenen op A3 formaat en vervolgens de OzoBot laten rijden. Super leuk!
Behalve het zelf tekenen van een doolhof en het bepalen van de route, kan de OzoBot ook gebruikt worden in combinatie met verschillende apps. Mijn Android toestel heeft alleen de OzoGroove en die heb ik nog niet geprobeerd. Lijkt me ook minder geschikt voor het onderwijs.
Wat ik wel al uitgeprobeerd heb en waar ik erg enthousiast over ben is OzoBlockly. Een (gratis) online programma waarmee je de OzoBot kan programmeren met behulp van blokken zoals bij Scratch gebruikt worden. Erg toegankelijk dus. Het mooie is dat je een programma schrijft, dat in je OzoBot laadt door hem tegen je scherm te houden en vervolgens voert je OzoBot je programma irl uit! Daar ga ik nog eens uitgebreid mee aan de slag en kijken wat ik daarmee kan in het onderwijs.

Na de eerste kennismaking met de OzoBot wilde ik een toepassing bedenken voor in de klas. Al snel kwam ik op werkwoorden uit. Niet geheel toevallig want mijn groep 8 heeft nog steeds grote moeite om de verschillende stappen daadwerkelijk te nemen waardoor ze nog steeds erg veel fouten maken. Daar moest toch iets voor gevonden worden?!
Na vele mislukte pogingen heb ik uiteindelijk wel iets gemaakt dat gebruikt kan worden, maar om nou te zeggen dat dit de ultieme toepassing is van de OzoBot… nee dus!

Uiteindelijk heeft het weinig te maken met programmeren, het werk van de kinderen worden niet gecontroleerd en het speelbord (printen op A3-formaat, met verschuifbare strips aan de achterzijde van het blad) is niet even voor alle kinderen na te maken. Allemaal nadelen, maar wat heb ik heerlijk zitten spelen. En ik ga het gebruiken ook. In combinatie met het schema in de wisbordjes (wij gebruiken gladde insteekhoesjes), waarop de kinderen zelf de route kunnen aangeven met hun whitebordstift (gewoon met pijltjes) en steeds mag één groepje bij elke nieuwe zin het speelbord van de OzoBot gebruiken. En reken maar dat ze dat leuk vinden, daar ben ik van overtuigd. En nu maar hopen dat dit als resultaat heeft dat dat werkwoordschema in hun hoofd blijft zitten (en dat ze het ook gaan gebruiken :-S)!

20160506_144242

Conclusie: die OzoBot is een leuk klein robotje dat beslist toegevoegde waarde kan hebben in programmeerlessen het basisonderwijs. Niet specifiek op de hierboven beschreven manier, maar gecombineerd met OzoBlockly zie ik echt wel mogelijkheden. Het liefst geïntegreerd in bestaande vakken, maar op zichzelf staand in projecten over programmeren zou ook al mooi zijn. Daar ga ik de komende tijd nog eens goed over nadenken. Als ik wat gevonden heb dan meld ik me weer!

Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *