Rekenen in the picture

Vorige week hadden wij een studiemiddag over rekenen. Georganiseerd door de werkgroep rekenen, die zich bezig houdt met allerlei nieuwe ontwikkelingen op het gebied van rekenen. Zij kijken naar onze resultaten, knelpunten met de methode en mogelijke verbeteringen. En organiseren dus studiebijeenkomsten zoals deze.

De som is eigenlijk maar het topje van de ijsberg

De som is eigenlijk maar het topje van de ijsberg

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst werden we bijgepraat door een rekendeskundige die betrokken is bij de begeleiding van kinderen op school (Christien Freeke). Zij vertelde wat over de rekenontwikkelingen in vogelvlucht, over de hoofdlijnen van het leren rekenen en over de obstakels die kinderen tegen kunnen komen. Over de hardnekkigheid van rekenproblemen en uiteraard over de aanpak van kinderen met rekenproblemen.

Handelingsmodel met voorbeelden

Handelingsmodel met voorbeelden

 

 

 

 

 

 

 

 

Na deze basis gingen we uiteen in bovenbouw en onderbouw. In de bovenbouw hebben we het gehad over de “ideale” rekenles en over het inzetten van spellen. Onze rekenwerkgroep is van mening dat spelenderwijs leren voor veel kinderen een mooie aanvulling is op het “gewone” leren uit de methode. Juist door spelletjes te doen gaat voor de zwakke rekenaars de druk er een beetje af en gaan zij het rekenen ook weer leuk vinden.
We kregen ook zelf een spel voorgelegd dat we moesten spelen. Ik zat in het groepje dat Canadees vermenigvuldigen ging spelen. Een superleuk spel waar ik natuurlijk weer fanatiek mee aan de slag ging. Andere groepjes kregen andere spellen van de site van het SLO.
Aan het eind van de middag hebben we afgesproken dat we elke week minimaal één keer een rekenspelletje gaan inzetten in de groep. Natuurlijk begint het bij mij dan meteen te kriebelen en ga ik op zoek naar nog meer ideeën voor leuke, zinvolle rekenspellen.

Tips:

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer voorbeelden van “good practice”. Heb je nog tips die in bovenstaand rijtje thuishoren, laat dan even een berichtje achter!

Bookmark the permalink.

One Response to Rekenen in the picture

  1. Anouk Linsen says:

    Super leuk! En ik kan het weten… Ik was erbij!! 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *