Vervolg spelletjescircuit Nieuwsbegrip

In het vorige bericht schreef ik uitgebreid over het spelletjescircuit bij de teksten van Nieuwsbegrip. Nadat ik er één keer mee gewerkt had, en mijn collega van de andere groep 8 ook, kwam ik tot de conclusie dat ik wel wat aanpassingen zou willen doen.

  1. Het maken van een mindmap wordt niet als leuk ervaren als de rest van de groep lekker spelletjes aan het spelen is. Daar heb ik iets anders voor bedacht.
  2. Het spel scrabble doet weinig tot niets met de tekst en heeft daarnaast weinig met begrijpend lezen te maken. Kinderen vinden het wel leuk maar ikzelf zie nog niet echt de meerwaarde ervan. Daar moet dus ook iets anders voor in de plaats komen.

Kahoot (komt in de plaats van de Mindmap):
Het stellen van vragen over een tekst is een vaardigheid die ook bij Nieuwsbegrip aan de orde komt. Kinderen vinden het altijd leuk om een Kahoot te maken en te spelen. Je moet er wel tijd voor vinden om het werkelijk te spelen.
Ze krijgen een opdrachtkaart waarop de gegevens van een groepsaccount staan. Je kan de leerlingen ook een eigen account laten maken, in groep 8 hebben ze dat vaak al.

Mikado (Dit komt in de plaats van scrabble):
Mijn collega noemde het als optie om met dezelfde vragenkaartjes als bij het ganzenbord aan de slag te gaan. Ik heb gekozen voor de volgende invulling:

  • Op elk stokje van het mikado-spel (41 stokjes, ik heb een large uitvoering) komt een nummer te staan. Elk nummer correspondeert met een lege plek in de tekst van Nieuwsbegrip. Die gatentekst zal je elke week dus even zelf moeten maken. Eenvoudig via het word-bestand dat je via de downloads kan krijgen.
  • De speler moet proberen een stokje, zonder daarbij andere stokjes in beweging te brengen, uit de stapel te pakken. Als dat is gelukt moet het de zin voorlezen waar de lege plek met het corresponderende nummer van het stokje in de tekst staat.
  • Het kind moet het woord noemen dat op de lege plek hoort te staan. Het kind moet dit zelf controleren via de volledige tekst van Nieuwsbegrip.
  • Als het woord goed is geraden (laten zien aan de rest van de groep) dan mag het kind het stokje houden. Is het woord fout dan mag de leerling links van de speler raden wat het woord zou kunnen zijn. De eerste speler controleert dit. Als het goed is mag deze leerling het stokje houden en verder gaan met het spel. Is het fout dan mag de volgende leerling raden.
  • Kan niemand het woord raden dan leest de eerste speler voor wat er had moeten staan en wordt het stokje apart gelegd.
  • Zo speel je door tot alle stokjes aan de beurt zijn geweest.
  • Met 41 stokjes zou je eigenlijk 41 lege plekken in de tekst moeten maken. Dat is best veel maar het kan wel. Denk ook aan kleine woorden zoals lidwoorden of hulpwerkwoorden.

Verder kreeg ik op Twitter de volgende tip, ook zeker een aanrader!

Heb jij nog leuke spelletjes voor in het circuit dan houd ik me aanbevolen.

 

 

Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *