20220819_100732

Tekenrobot en Bricklink Studio

Op Twitter (waar anders) zag ik een berichtje van Pauline Maas voorbij komen over een tekenrobot gemaakt van Lego. Omdat ik vroeger als kind veel heb gespeeld met de spirograaf, en omdat ik altijd in ben voor nieuwe Legoprojecten die gecombineerd worden met programmeren, besloot ik er eens naar te kijken. Pauline gebruikte de micro:bit erbij, ik wilde aan de slag met onze Lego Spike Essential sets die we op school gebruiken.

Het project is gemaakt door Jason Alleman, en hij zorgde ook voor een handige bouwinstructie en een materialenlijst met links naar Bricklink (daarover later meer). Het project is te vinden op deze site.
Aan de hand van de materialenlijst hebben we, manlief kent de inhoud van zijn 50 bakken Lego beter dan ik, alle onderdelen verzameld. Toen alles in een bak lag, kon het bouwen beginnen. Wat is dat toch heerlijk, bouwen met Lego. Al moet ik zeggen dat ik zelf niet goed ben in het bouwen zonder voorbeeld. Ik heb meegedaan aan de #LEGO7DaysBuildChallenge en dat kostte me enorm veel moeite.

Collage van de bouwsels gemaakt tijdens de bouwchallenge.

Maar goed, terug naar de tekenrobot. Het bouwen was geen probleem en hij bleek het nog te doen ook! In dit filmpje de eerste versie, met speciale aandacht voor het gewichtje aan de pen, om ervoor te zorgen dat de pen wat beter zichtbaar is op het papier. Ik merkte trouwens dat bij het gebruik van fineliners al snel vlekken op het papier komen. Zodra de machine stopt, blijft de inkt lopen en dat zorgt direct voor een dikke stip die ook vlekken geeft op de Lego. Het magneetje is inmiddels vervangen door een reepje loodflap van 20 gram dat om de pen gewikkeld wordt. Iets makkelijker toe te passen, en daar hadden we nog genoeg van om 7 groepjes mee te bedienen.


Toen kwam de uitdaging: kan deze tekenrobot ook gemaakt worden van de Spike Essential set en zo ja, welke onderdelen mis ik dan?
Omdat ik dit project wil laten doen door de bovenbouw kinderen van ons Leerlab (meerbegaafden die elke woensdagochtend aan de slag gaan met uitdagende opdrachten), moet ik zorgen voor genoeg materiaal voor 7 tweetallen. Tijdens het bouwen met de Spike set ontdekte ik al snel dat niet alle onderdelen perse nodig zijn. Een aantal is te vervangen door onderdelen die de set heeft en sommige kunnen zelfs helemaal weggelaten worden.
En zo kon ik een paar dagen later aan de slag met de inhoud van de Spike set. Er bleek veel meer in te zitten dan ik vooraf had gedacht, maar toch zijn er nog best wel wat onderdelen die niet in de set zitten maar wel noodzakelijk zijn voor het bouwen van de tekenrobot. Gelukkig hebben we, door de jarenlange deelname aan de First Legoleague, veel Lego op school, dus ik denk dat we een heel eind komen.
Uiteindelijk ziet de tekenrobot er zo uit. Lekker kleurrijk toch?

Tekenrobot, zoveel mogelijk gemaakt van Lego Spike Essential

Bricklink Studio

Toen wilde ik nog een nieuwe bouwinstructie! Ik had al foto’s gemaakt van alle onderdelen die, t.o.v. het origineel, anders waren, maar dat was eigenlijk niet wat ik wilde. Ik wilde gewoon zo’n mooi bouwinstructie zoals je die bij Legodozen altijd krijgt en die Jason ook op zijn website heeft staan.
Een jaar geleden had ik al eens gekeken naar een programma waar je dat mee kon doen. Dat was volgens mij https://www.leocad.org/. Ik wist nog dat ik er toen helemaal niet uitkwam en het enigszins gefrustreerd had opgegeven. Maar het liet me niet los, dus ik zocht op YouTube maar weer eens: zelf bouwinstructie lego maken. Toen kwam ik allereerst dit filmpje tegen: https://youtu.be/5RnBxLSYEdg en toen ik dat gezien had dacht ik: dat moet ik toch ook kunnen!? Op een zondagochtend mee aan de slag gegaan, en wat bleek, het lukte! Bricklink Studio, want daar gaat deze tutorial over, is helemaal niet zo lastig om te gebruiken en de tutorial is echt ontzettend duidelijk. Om een project zoals deze tekenrobot digitaal te maken kost even wat tijd, maar echt heel veel blokjes zijn er nu ook weer niet nodig.

Daarna moest natuurlijk de bouwinstructie nog gemaakt worden. Ook daar was een handige tutorial voor: https://youtu.be/5RnBxLSYEdg. Tijdens het maken van de bouwinstructie kwam ik erachter dat er een paar foutjes in het digitale project zaten, maar ook dat was snel opgelost. Wat super handig is dat je meteen een lijst met gebruikte materialen kan laten toevoegen aan je bouwinstructie, die kan ik goed gebruiken om straks op school alle materialen die niet in de set zitten te verzamelen.
Super trots was ik uiteindelijk op mijn eerste zelfgemaakt bouwinstructie.
Deze is dus speciaal gemaakt voor toepassing met de Spike Essential set. De onderdelen die niet in de set zitten zijn (Legonummers en aantal voor één tekenrobot):
3009, 2x – 3008, 4x – 3666, 1x – 3460, 1x – 4477, 4x – 3832, 2x – 3713, 3x – 10928, 3x – 6558, 2x – 32054, 1x – 3705, 1x – 3701, 1x – 32140, 1x – 3648, 5x – 32278, 2x – 87079, 8x
Ik verwacht dat we het laatste onderdeel zullen moeten bestellen, dat zijn de tegeltjes die gebruikt worden op de “tafel” waar het papier op ligt. De set heeft er 10 (in 5 verschillende kleuren), voor de robot zijn er 18 nodig. Ik ontdekte op de site ToyPro.com (die ik ontzettend gebruiksvriendelijk vind) dat deze het goedkoopst zijn in de kleur magenta (€0,18) t.o.v. bijvoorbeeld de kleur zwart (€0,44). Altijd dus even sorteren op prijs, dat kan de moeite lonen. En gelukkig maakt het totaal niet uit welke kleur deze tegels hebben!
Na de vakantie ga ik de Lego op school doorspitten om alle onderdelen te verzamelen die nodig zijn voor de robot. Wat ben ik blij dat die Lego bijna allemaal netjes gesorteerd is!

Aanpak met onze leerlingen van het Leerlab

Ik wil beginnen met een les over tandwielen en versnellingen. Hoe werkt dat, hoe kan je iets laten versnellen of juist vertragen? En hoe kan je een draaiende beweging omzetten in een horizontale of verticale beweging? Voor deze les laat ik ze ook werken met de site http://www.gearsket.ch/ waar je zelf tandwielen kan tekenen, ze in elkaar laten grijpen of een snaar eromheen tekenen en ze natuurlijk laten draaien. Daarna natuurlijk met de Lego tandwielen aan de slag om wat kleine modelletjes te maken. (Ik zoek daarvoor nog inspiratie, als je een idee hebt…?)
Verder verwacht ik dat het bouwen van de tekenrobot voor deze groep kinderen nog best een uitdaging zal zijn. En als het bouwen eenmaal klaar is, kunnen ze aan de slag met het maken van de tekeningen. Een aantal vragen die ik daarbij bedacht heb zijn:
* Wat is de functie van de verschillende tandwielen in de tekenrobot?
* Hoeveel rotaties van de motor heb je nodig voor het maken van een volledige tekening?
* Wat is het verschil tussen de tekeningen waarbij de tekenarmen op stand 3-4 of 4-3 staan? (zie afbeelding hieronder)
* Hoeveel verschillende combinaties zijn er mogelijk? (zonder dat de pen van de “tafel” af gaat)
* Kan je een patroon voorspellen?

De getallen geven aan op welke gaatjes de linker arm en de rechter arm vast zitten.

Ik heb er super veel zin in om hier met de kinderen mee aan de slag te gaan. Zo benieuwd of ze net zo enthousiast zullen reageren als ik. Manlief zette me even met mijn voeten terug op aarde met de opmerking: “Het bouwen zou ik super leuk vinden, maar dat tekenen gaat veel te langzaam, ik zou heel snel afhaken!” 😂

1 gedachte over “Tekenrobot en Bricklink Studio”

Reacties zijn gesloten.