20211020_102541 (1)

First Legoleague – Challenge

Wat mij de afgelopen week verreweg het meest heeft beziggehouden, is toch wel dit: de First Legoleague! A.s. zaterdag is (LIVE!) de regiofinale in Dynamo Eindhoven, en dat is me toch spannend!
We doen al heel wat jaren mee, maar hoe is dat zo gekomen? En hoe organiseren wij het op school?

Sinds 2012 doen we mee aan deze internationale wedstrijd. We nemen meestal deel met één team van maximaal 10 kinderen (dit jaar twee teams van 7 kinderen) die in het Leerlab zitten op school. Het zijn kinderen die de extra uitdaging broodnodig hebben om bijvoorbeeld onderpresteren te voorkomen.
Toen 10 jaar geleden de FLL voorbijkwam, waren we direct enthousiast. Dit past enorm goed bij de doelen die we voor het Leerlab voor ogen hebben. Er zit zoveel in dat ontzettend waardevol is voor deze kinderen, neem bijvoorbeeld het doorzetten bij moeilijke taken en samenwerken! Wel moesten we op zoek naar één (liefst twee) technische coaches die konden ondersteunen bij het robotgedeelte van de wedstrijd. Die werden gevonden in een vader van een leerling en Reijer, mijn man.

De FLL-Challenge bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Bouwen en programmeren van een robot zodat deze zoveel mogelijk missies binnen 2,5 minuut uitvoert.
  • Het bedenken en presenteren van een oplossing voor een maatschappelijk probleem binnen een thema. Dit jaar is dat Cargo Connect. De kinderen moeten eerst zelf een probleem in dit thema gaan zoeken en vervolgens een innovatieve oplossing hiervoor bedenken.

In de FIRST LEGO League staan de FIRST Core Values (kernwaarden) centraal in alles wat de deelnemers doen. Door het toepassen van de Core Values, leren de deelnemers dat vriendschappelijke competitie en wederzijds voordeel niet op zichzelf staande doelstellingen zijn en dat het helpen van een ander de basis is van teamwork. De Core Values zijn: ontdekking, innovatie, impact, inclusie, teamwork en plezier. (bron)

Onze robot

Er doen veel verschillende teams mee met de wedstrijd; de meeste bestaan zoals wij, uit kinderen van een basisschool die zich, in vrije tijd of onder schooltijd, voorbereiden op de wedstrijd. Daarnaast zijn er ook altijd enkele teams van bedrijven of verenigingen. Zij bereiden zich altijd in hun eigen tijd voor op de wedstrijd.
Bij ons gaan de kinderen van het Leerlab elke woensdagochtend uit hun eigen klas en krijgen ze ander aanbod. De FLL staat gedurende het begin van het schooljaar tot de wedstrijd (half december of januari) gepland van 9.30-10.15 uur. Op dat moment is de technische coach ook aanwezig.
Sinds dit schooljaar ben ik toegevoegd aan het team van technische coaches. Reijer deed het al weer voor het tweede jaar alleen, en omdat we nu twee teams hebben vond ik het wel zo fijn om te kunnen ondersteunen. Daarnaast past het perfect in mijn nieuwe rol als vakleerkracht innovatief onderwijs. En wat blijkt? Ik vind het fantastisch! Ik heb de afgelopen tijd enorm veel geleerd van het programmeren van de Lego Mindstorms EV3. We programmeren in Scratch en dat werkt heel intuïtief. Ook de kinderen hebben de basis snel onder de knie.

Het allermoeilijkste voor de coaches is… het op je eigen handen gaan zitten! Voordat je het in de gaten hebt zit jij achter die laptop te programmeren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Regelmatig moet ik mezelf een halt toeroepen en de kinderen naar voren schuiven.

Ik ervaar nu aan den lijve hoe lastig het is om een missie goed uit te voeren, hoe frustrerend het kan zijn als het de ene keer wel goed gaat en de volgende keer niet, terwijl er niets aan het programma is veranderd. Maar ook ervaar ik de vreugde als het lukt, als de ‘bug’ gevonden is en als de missie eindelijk volbracht wordt. Ja, ik sta dan ook te springen en te juichen in de gang! Dit jaar hebben we aardig wat obstakels moeten overwinnen: het cohorteren in het basisonderwijs waardoor we niet meer met gemengde teams (uit verschillende groepen) mochten werken, het regelmatig in quarantaine moeten van leerlingen wegens corona of familieleden met corona, een klas die in quarantaine moest, de schoolsluiting voor de kerstvakantie en niet te vergeten de systeemupdate van onze chromebooks door HeutinkICT waardoor we alle programma’s kwijt waren en we opnieuw moesten beginnen 😭 (jahaa, daar hebben we van geleerd).

Een van de geprogrammeerde missies

Of we volgend jaar weer mee doen is nog maar zeer de vraag. Hoe waardevol we deelname ook vinden, er zitten ook wel wat haken en ogen aan. Daarnaast willen we het programmeren van de Mindstorms EV3 aan gaan bieden aan alle kinderen van groep 8. Van de Fontys ICT in Eindhoven hebben we 10 gebruikte robots gekregen en die gaan we klassikaal inzetten. Mogelijk gaan we de tijd voor het Leerlab op een andere manier invullen. Misschien wel met wat robotmissies, maar zonder het wedstrijdelement. Hierdoor verdwijnt ook de tijdsdruk, waar we nu wel mee te maken hebben.

Maar eerst de wedstrijd!
A.s. zaterdag (15-1) is de dag! We zullen met de robot geen hele hoge ogen gaan gooien, maar, zoals de Core Values al aangeven, deze wedstrijd gaat om veel meer dan alleen winnen. We gaan er een geweldige dag van maken, we hebben er zin in!

Filmpje gemaakt voor aanvang van de robotwedstrijd.

PS
Nagekomen bericht: na een gezellige ochtend in Dynamo waar de kinderen het beste van zichzelf hebben laten zien, stond om 16.00 uur de online prijsuitreiking gepland. We hadden de kinderen gevraagd om op school te komen en daar hebben we er nog een klein feestje van gemaakt. Dat we met de robot geen prijzen wonnen, was verwacht, maar dat we met het ene team de eerste prijs voor Innovatie en met het andere team de tweede prijs voor Core Values hebben gewonnen, was een complete verrassing. Kinderen dolblij, begeleiding super trots! Ze kregen allemaal ook nog een medaille (van lego uiteraard) die ze zelf in elkaar moesten zetten. Een mooie afsluiting van deze spannende maar gezellige dag!

3 gedachten over “First Legoleague – Challenge”

  1. Maar de wedstrijd is toch ook een mooi moment om naar toe te werken en een motivatie voor de deelnemers?
    Wij overwegen juist deel te gaan nemen. Waarom stap je eruit?

    1. Klopt, dat is het zeker. Of we ermee stoppen is ook nog niet zeker. Het heeft ook te maken met de invulling van het Leerlab, daar zijn we nog niet uit. We hebben 10 jaar met heel veel plezier meegedaan. Als ik jullie was, zou ik ervoor gaan!

Reacties zijn gesloten.